2008. december 19., péntek

Perzsa újévi asztal



Az én iráni quiltem nagyon nehezen született meg. Nem az elkészítésével, hanem a téma kiválasztásával volt gondom.

Rátaláltam egy jó kis blogra, ahol érdekes dolgokat olvastam Iránról.

Ott olvastam, hogy Iránban március 20-án, a tavasszal együtt köszönt be a perzsa újév. Pontosabban az "új nap", a Noruz.

Noruz délutánjától fogva két hétre leáll az élet Iránban. Az emberek családi körbe vonulnak vissza, s mivel a család Perzsiában nagycsaládot jelent, ezért két héten át szakadatlanul egymást látogatják, és együtt ünneplik a két hét minden egyes napján szokásos újabb és újabb szertartásokat.

Noruz legfontosabb kelléke a terített asztal, amelyen néhány más kötelező kellék – így Hafez vagy Firdauszí versei, aranyhal, tükör, Szent Korán– mellett a bőséget jelképező haft sinnek, a hét „sz” betűvel kezdődő dolognak kell ott lennie. (A szokás neve egyébként eredetileg haft chin, azaz „hét (kínai) porcelán tál” volt, amelyekben az új évben remélt bőséges termést jelképező magokat és gyümölcsöket az asztalra rakták.)

Ennek megfelelően asztalra kerül szabzeh (búza- v. lencsecsíra), szamanu (búzapuding), szíb (alma), szindzsed (szárított szarb gyümölcs), szír (fokhagyma), szomak (szomakbogyó), szerkeh (ecet).

Ezeket az asztalokat egyébként nem csak otthonukban, hanem nyilvános helyeken, Pl. pályaudvarokon, éttermekben stb. is berendezik az irániak.

A quiltről sok mindent nem érdemes írni, mert elkészítési módjában semmi különös nincs. Anyagválasztásban viszont erősen eltértem az eddigiektől. Most nagyon kevés (szinte semmi) saját festésű anyaggal dolgoztam. Használtam viszont selymet, organzát, kárpitanyagot, lurex szalagot, paszományt. Azokkal próbáltam az ünnepi hangulatot megjeleníteni.

8 megjegyzés:

Trudi írta...

Nagyon tetszik a tükör, persze az egész jól visszaadja amit leírtál. De hol a Koran?

Cic írta...

Engem tudod mi fogott meg elsőre ezen a képen? A középen levő tálka mélysége, azaz annak megvalósításaa. Attól vált nekem élővé a kép.

36évi írta...

Ó, igen, ezzel találkoztam, nagyon szeretetteljes dolognak tartom. Igaz, nem sikerült kiolvasnom róla a lényeget (mert egy hosszú-hosszú angol szöveg volt), ezért azt nagyon köszönöm. Valahol azt is olvastam, hogy most szép kerek, 3000 éves lesz a NoRuz.
A quilt csinos, szép, olyan Ágibós. :)))

Zsuzsuci írta...

Milyen szép hagyomány!:)
Most megyek reggelizni:)

dixike12 írta...

Erről sem olvastam sehol ugyhogy ezért is köszönet, mennyi mindent megtud az ember egy országról ily módon. Szép a quilt is ötletes ezt a témát igy megvarrni!

Polyák Ildikó írta...

Először is köszönet az országismereti leckéért - majd márc. 20-án köszöntöm a hallgatóinkat. Amúgy meg egyetértek azzal, amit a blogon írtál: "nem a legjobb tőlem, de az én gyerekem".

agibo írta...

btrudy! A Korán is ott van, csak eltakarja a halas bidé, meg a búzacsíra. :-)
Nem volt már idegem ( meg helyem sem) kidolgozni. És ugye nem csinálhattam valami snassz borítót rá.
A tükör (csak csöndben mondom) élőben szerintem nem valami jó. Sokat kínlódtam vele (is), és nem igazán sikerült. Most kivételesen a fotó mutat jobban.

dióhéj írta...

Annyira felismerhető mindig amit varrsz. Ne kérdezd honnan, hiszen mindegyik más. Azt hiszem egyfajta nyugalmat, harmóniát sugároznak a munkáid. Szép.