2008. november 5., szerda

Napsugaras ház

Kemény lecke volt ez a téma. Már sokszor, sokan feldolgozták, különböző pályázatokra, kiállításokra ill. csak úgy.

Első dilemma: merre induljak? Valamilyen fogalom, érzés megfogalmazása? Ebben sajnos egyáltalán nem vagyok jó. Valamelyik tájegység, tájrészlet? Melyik lehetne jellemző? "Vár állott, most kőhalom..." - talán egy romos vár, alátömködött applikált kövekkel? Modern, vagy régi? Urbánus, vagy népi-paraszti? Erre két ötletem támadt: egy Balaton-felvidéki házrészlet, els. a tornác jellegzetes oszlopai, ill. a szegedi napsugaras házak. Ekkor olvastam Colette-nél a magyar házról egy szép szösszenetet, és tudtam, hogy ennél a témánál maradok.

A szegedi napsugaras házakat választottam.

"Ez a díszítés a 18. század végén jelent meg és terjedt el Szegeden. A napsugár motívumban benne van az ősi napimádat. A napsugár sokat jelentett a természettel szoros kapcsolatban élő embernek, hiszen életének ritmusát a nap járása határozta meg, nem volt még villany, karóra, mobiltelefon, számítógép. A szegedi nagy tájon élő „célszerű szegény ember” (Tömörkény István nyomán) segítséget csak a természettől és Istentől remélhetett.A díszítés teljességgel összefüggésbe hozható a katolikus barokk templomok belsejével, amely bőségesen alkalmazza a napsugár motívumot, s a Szentháromság jelképével is, amely láthatóvá teszi a ház lakóinak abba vetett hitét, hogy Isten mindent és mindenkit lát és óv."

Számomra ez (is) Magyarország. A továbbélő hagyomány, a letisztult vonalak.

A készítés menetéről:
Az oromzatot külön készítettem, két flízzel alábéleleve tűztem a deszkalécek vonalát. Ezután pánttal tisztáztam a szélét, amit az alja kivételével plusz flízzel béleltem. Az "istenszömet" kivágtam, eltisztáztam a szélét, és fekete anyagot bigyesztettem alá. rátettem az A/4-es kék égboltra, és nagy lett....

Lelógott a két széle. Így hagyjam, vagy átszabjam?

Átszabtam.


Ezután elkészítettem a házat is, símán ráaplikáltam a fehér falat a kékre.

És a tetőt a helyére illesztve láthatatlan cérnával rávarrtam az alapra.

4 megjegyzés:

Elizanikó írta...

Nagyon szép a házad, de nekem még hiányzik valami. Valami faág féle.

Polyák Ildikó írta...

Öt év Szeged után, különösen közel állnak hozzám az alsóvárosi napsugaras házak. Anikónak igaza lehet, nem is faág, hanem az egész valahogy olyan steril. Emlékeim szerint pl. a házak nem fehérek, hanem sárgásak (vagy azok voltak). Amúgy meg kicsit hasonlít a thai lábasházadra:)

agibo írta...

Egy csöppet talán a hátteret kellene mozgalmasabbá tenned. Kiemelné a ház letisztult vonalait. Egyébként jó ötletnek tartom a témát, és a kivitelezés is tetszik.

36évi írta...

Érdekes a téma, nekem ismeretlen dolgot mutattál be. A Wikipédáért kösz. :)
De valóban üres egy kicsit. Olyan steril, és kicsit görögös az alja.
Szerintem tűzz még rajta felül.