2009. február 23., hétfő

Kenya - ihlet (Violini)

Na, ha Irén már előrukkolt a kész művével, gondoltam írok egyet én is az ihletet adó dolgokról.
Amikor elolvastam hogy Kenya, akkor első gondolatom a "beszélő dobok" voltak :-) Jaj, tudom hogy kezdek unalmas lenni, ezért úgy döntöttem, hogy ezt IS megvarrom - magamnak, mert ez közel áll a szívemhez, de lesz egy másik is. A téma kezd körvonalazódni, az biztos, hogy lesz köze a maszájokhoz. De: hogy ne szimpla képeslap legyen, azért lesz benne más is. Khm, ezen még dologoznom kell :-)
A dolgozás jegyében megnéztük szombat este családilag a könyvtárból kölcsönzött Maszájok - az eső harcosai c. filmet. Hát, a képi világ lenyűgöző, ellenben a témával és a gördülékenységgel voltak problémáik. Ráadásul a neten olvasottak alapján a film nem a mai életmódot, hanem valami nagyon régit mutat be, és szerintem van rajta egy adag európai máz.

Viszont abszolút érthetővé vált, miért a maszájkokat tanulmányozták az MBT-cipők kitalálói: olyan egyenesen és szépen járnak, hogy az még az én görbécske tartásomra is hatással volt. Íme egy kép a filmből:



A jövő hétvégén az Afrikai szerető c. film következik, ezúttal szigorúan gyerekek nélkül. Ez az európai és az afrikai kultúra és habitus különbségeit illetve az ebből adódó konfliktusokat mutatja be - az ajánló szerint.
Mégegy kép a maszájokról, ezen énekelnek :-)
Aztán itt egy másik kép, ami számomra minden, ami Afrika. Ez nem logikus, nem tudom megmgyarázni, de szabadság, egzotikum árad belőle, meg nőiesség, és kultúrák keveredése, ahogy a tradicionális ruhájában végigvonul a szavannán egy fém teáskannával a kezében.
Végül még visszatérnék a "beszélő dobokhoz". Ha láttátok az Éretleneket, van benne egy jelenet, amikor a fekete fiú szóbelizik. A súgás ebben az esetben úgy történik, hogy valahonnan a távolból dobokon "kiabálják" neki a tudnivalókat. Csakhogy ott kongákat, a legismertebb és világszerte legelterjedtebb dobkat használják, pedig az igazi beszélő dobok ilyenek:
Róluk majd még márc. 31 után bővebben.

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Már megijedtem, hogy lelövöd a témámat, de még nem.
Az egész masszáj törzsön összesen nincs egy kiló felesleges zsír. A földkerekség legszebb emberei a masszáj harcosok. Tudjátok mi ott a kaja? A dárdával sebet ejtenek a tehén nyaki erén, csurgatnak vért egy díszes edénybe, meg fejnek bele egy kis tejet, azt megkeverik, és az a kaja. A sebre rátartják a tenyerüket, míg el nem áll, és ennyi a főzés. Nem véletlen, hogy a marháik is olyan soványak. Ja, és férfivá avatáshoz egy oroszlánt illik dárdával megölni. Így küzdenek a túlszaporodásuk ellen. (mármint a masszájok túlszaporodása ellen.)

36évi írta...

Én is a maszájoknál tartok, el kéne mozdulnom valamilyen irányba...
viszont azt már tudom, hol lesz rozsdás a képem. :)

Zelnice írta...

Gondoltam,hogy a maszájok népszerűek lesznek,mint Argentínában a tangó :-)
De ebben is biztos nagyon eltérőek lesznek a megoldások.

dixike12 írta...

Igen, ha nem lehet állatokat/az én nagy bánatomra/ akkor marad a táj és a maszáj kultúra, de ha mind a 15-en maszájokat varrunk szerintem akkor sem lesz kettő egyforma.
Violini az Afrikai szerető szuper, de ha még nem láttad, a " Távol Afrikától" c. filmet akkor azt is
nézd meg.